Sekapur Sireh

Di dalam kita beroleh keindahan dan ketenangan, terselit khazanah seni yang dianugerahkan oleh Allah kepada diri kita.....baik dari segi zahiriah mahu pun batiniah.....itu lah kesihatan.




Friday, January 6, 2012

Punca tumit kaki sakit dan bila pijak rasa berbisa

kalau lelaki, sebab sakit pinggang...mungkin sebab lama duduk kat dalam tempat sejuk-arcon kot...

kalau pompuan, sebab sakit peranakan...peranakannya ada turun sikit dari kedudukan asal...


kalau lelaki sakit pinggang biasa nya tumit akan berasa sakit pada bahagian kiri dan kanan tumit...pada area bawah buku lali...kat situ ada urat yang bengkak dan tegang...sebab tu lah rasa sakit bile pijak berjalan...angin sudah masuk lagi tambah sakit...demam urat boleh tangkap sampai belikat...sebab tu lah jalan pun ada dengkot2 sikit...cuma sebab control macho tu yang tak nampak sangat nya bila jalan2...punca utama nya...duduk lama dalam bilik yang sejuk terutama nya, contoh dalam bilik server yang kuat aircon...dan badan tak cukup panas nak back-up balik urat2 badan...insya-Allah...

kalau pompuan, kalau sakit nya sama juga macam lelaki di atas...sama juga sebab pinggang sakit...ini selalu berlaku pada wanita2 yang sarat bawak perut mengandung...habih semua labu betis kejang sakit2 urat bile malam waktu sejuk...tapi bagi wanita2 yang tidak mengandung tapi sakit tumit...selalu nya bukan sakit di kiri kanan tumit...tapi sakitnya di "dalam tengah tumit"...sakit "dalam tengah tumit" ni sebab sakit bermula dari ibu jari kaki nya yang sakit dan tegang...dari ibu jari kaki itulah urat yang sakit menyelusuri di telapak kaki hingga ke tumit...ini simptom peranakan wanita2 itu telah turun dari kedudukan asal nya...mungkin sebab otot2 rahimnya sudah lemah (biasa nya bagi wanita yang sudah berusia)...atau sebab pernah jatuh terduduk dan kemalangan...otot2 rahim atau peranakan juga boleh turun sebab banyak beranak dan tidak membetulkan rahimnya melalui urutan tradisi...tetapi bagi wanita yang bukan baru melahirkan tetapi mendapat sakit begini, cara yang lebih santai ialah dengan baring sambil kaki lurus ke atas syiling sambil punggung nya rapat ke dinding...sambil berehat, urut perlahan2 bahagian ari-ari ke arah pusat dengan beberapa kali ulangan...rasakan kedudukan rahim dan gunakan hanya hujung2 jari untuk membuat urutan ringan...lakukan urutan sendiri ini setiap pagi jika berkelapangan...nanti rahim akan bergerak dan terletak duduk sendiri di tempat nya secara tersendiri...jangan paksa rahim dengan menekan batu tungku yang berat dan panas, ini boleh mencederakan lagi rahim yang mungkin bengkak...sekian, Insya-Allah...

kalau boleh...lakukan lah regangan otot dan badan setiap pagi sebelum mandi...iaitu sebaik saja bangun dari tidur...kalau dapat amal, insya-Allah dalam beberapa hari segala kesakitan akan beransur kurang...selalu2 lah makan beef steak...bubuh lebih sikit sos lada hitam...badan panas, kote pun sihat tegang...



antara dua buku lali...setiap belah kaki ada satu aje buku lali...yang bahagian dalam sudah di kira pergelangan kaki dan labu betis...kalau sakit tegang kat area tu sebab berdiri lama...juga efek dari pada ketegangan urat pinggang...ini selalu nya berlaku pada mereka2 yng buncit perut nya...sebab bawak perut yang berat ke depan telah menarik urat2 pinggang dari belakang...balance perlu ada kat sini...kalo tidak memang akan sakit salah satu...samada belikat atau labu betis hingga ke tumit...


tumit juga ada sangkut paut dengan kote tapi tengok keadaan pada telapak kaki nya...dibahagian tepi kaki dalam antara ibu jari kaki hingga ke tengah telapak kaki...kalau telapak kaki nya ada banyak ketulan2 lendir angin...memang akan efek sampai ke tumit...keadaan ini akan lebih kritikal bila urat2 pada pelipat paha di bawah celah teloq pun ada butir2 angin yang sudah keras terkumpul sumbat dengan lendir2 dan angin darah...kalau di urut memang sakit waktu ni...kena urut perlahan2 dan mengambil masa yang lama...selalu nya memerlukan urutan ulangan hingga 3x atau malah lebih...


biasa nya saya selalu buat consumption macam ni...kalau sakit bahagian kaki, saya akan urut labu betis nya terlebih dahulu...disusuli paha hingga semua otot2 longgar...kemudian barulah saya mulakan urut telapak kaki...jika saya tidak longgarkan dulu otot2 bahagian atas telebih dahulu maka telapak kaki akan kesakitan kerana telapak kaki tidak mendapat rest dan reflex dari regangan otot2 terlebih dahulu...dan urat2 di bawah telapak kaki juga akan menjadi lebih longgar...otot2 yang telah longgar akan menimbulkan urat2 yang tegang...ini akan lebih memudahkan untuk mencari urat2 yang bermasalah seperti berbiji2 atau tersimpul...dan urat juga akan lebih senang di urut tanpa lebih stress pada jari2 tangan si tukang urut...


lubang cincin duduk kat kiri kanan tundun di pangkal batang kote...angin boley masuk ikut situ...msuk melalui salur darah juga...(lebih2 lagi kalau selepas makan benda2 ejuk seperti terung dan kacang panjang)...bile time urut kote, kena jabat/tekan pada lubang cincin tu supaya angin/tekanan yang bawak darah masuk akan tertahan sebentar di sponge dalam batang kote...sponge tu akan masuk penuh darah ikut saiz nya...semakin lama di urut, semakin banyak darah masuk dan semakin besar batang kote mengembang...ini lah tujuan batang kote perlu di urut secara berkala...supaya darah betul2 masuk penuh dan menjadi lebih padat...sponge pada batang kote boleh mengembang lebih besar kerana sel2 sponge tu boley mengembang dan boley meregang lagi apabila di tarik atau di genggam untuk membesarkan nya...(seperti mana otot2 faraj wanita yang boley mengembang ketika melahirkan bayi)...berbeza dengan cara untuk memanjangkan batang kote, ianya melibatkan urat2 utama zakar dan saluran pundi kencing...batang kote yang selalu di tarik/urut akan membuatkan saluran air kencing dan urat2 dari dalam kerandut buah kedondon melawaskan kelancaran lagi darah dan bendalir cecair...buang air kecik akan lebih sedap dan laju pancaran nya...dayungan yang kerap selalu nya akan membuatkan saluran2 ini meleding dan membengkok/tersepit dari tundun atau tekanan faraj ketika keakhiran klimaks...oleh itu, cara urutan yang betul akan mengembalikan lagi kesegaran dan kemantapan batang kote itu sendiri...insya-Allah...

3 comments:

  1. Good info,

    Saya selalu kena macamnih , terutama di bahagian bawah tapak kaki

    ReplyDelete
  2. Hidup lebih ceria dengan Perap Cenderawaseh..rahsia hilang segala sakit dan tingkat ketrampilan daripada alam semulajadi nano mikrofungus dan tumbuhan

    ReplyDelete